Het boek met de titel ‘Een verrassende kijk‘ met als subtitel ‘gestalt in onderwijs en zorg’ is geschreven door Clara Bartelds, Martine Bleeker, Karin Groet en Elly Luttikholt onder redactie van Jack van Liesdonk.
ISBN: 978-94-62286-09-2
Een casus uit mijn praktijk in ‘Een verrassende kijk’
Aysha: Mijn zoon zorgt goed voor me
Said (8 jaar) pakt mijn hand als we samen naar zijn huis lopen. Hij zegt dat zijn moeder niet wil praten maar hij zal praten voor haar want hij weet wel wat goed is voor zijn moeder.
Als schoolmaatschappelijk werker heb ik de opdracht om de situatie thuis te onderzoeken en om dit kind eventueel uit huis te plaatsen. De school maakt zich ernstig zorgen over zijn gedrag en zijn leerprestaties.
De ene pool houdt de andere pool in balans
In het huis tref ik de gordijnen dicht en moeder op de bank met een deken om zich heen. Ze schrikt als Said haar wakker maakt. Rustig wacht ik op de gang tot Said haar zegt dat de vrouw van school er is. Mijn stem is zacht en rustig als ik vertel wat Said al geleerd heeft op school. Aysha leeft op als ik vooral positieve dingen vertel en aansluit bij haar vragen. Langzaam opent ze zich en kan ze vertellen hoe moeilijk ze het heeft in Nederland. Dat haar zoon een grote steun is en lief voor haar is. Hij gaat met haar mee naar het ziekenhuis omdat ze bang is voor de dokter. Ik overweeg om Said naar buiten te sturen om hem te beschermen tegen de zwaarte van het verhaal. Maar ik schat in dat wanneer ik hen los zou koppelen, ik hen beiden kwijt zou raken. Ik praat niet over de gedragsproblemen van Said zoals de juf mij vanuit haar onmacht wist te vertellen. Ik luister en sta stil bij wat moeder en kind nu ervaren. Een moeder die bang is om buiten te zijn, die bang is om alleen naar de dokter te gaan omdat hij een man is, die bang is dat haar zoontje iets overkomt. Ze houdt hem het liefst binnen, dicht bij haar, dan voelt ze zich veilig. Said zit strak als een beschermheer aan haar zijde wanneer zijn moeder haar verhaal vertelt. De moeder uitnodigen om eens op school te komen is nu het hoogst haalbare van dit bezoek.
Moeder komt de volgende dag met Said mee naar school en kijkt in de klas. De volgende gesprekken op school laten het hele verhaal zien van deze door geweld getraumatiseerde moeder. Een moeder die overleeft om haar zoontje een toekomst te bieden. Langzamerhand gaat moeder meer de ouderrol vervullen en kan Said weer kind zijn.